Työnopastus ja perehdyttäminen – Millaisia haasteita siinä on? Blogi

Me Taitotalossa teemme vahvaa yhteistyötä yritysten kanssa kouluttamalla työnopastajia ja perehdyttäjiä sekä ylläpitämällä ja syventämällä heidän taitojaan ja osaamistaan.

8.3.2024

Blogi Sari Herrala

Olemme huomanneet muutamia haasteita tai sudenkuoppia, joihin työnopastajat ja perehdyttäjät törmäävät. Näitä haasteita voidaan tunnistaa ainakin viittä eri tyyppiä. Käyn tässä lyhyesti läpi nämä havainnot.

Prosessihaasteet

Opastajat ovat kertoneet, että he eivät useinkaan tiedä, milloin heille tulee opastettava. Tieto opastettavasta saattaa tulla samana aamuna tai parhaassa tapauksessa edellisenä päivänä. Usein käy myös niin, että opastaja ei tiedä opastettavasta yhtään mitään ennen kuin opastettava tulee työyhteisöön.

Hyvä työnopastus alkaa suunnittelusta ja aikataulutuksesta. Sitä on vaikea tehdä ilman lähtötietoja. Vaikka opastettava työtehtävä on tuttu opastajalle, hän tarvitsee mahdollisuuden opastuksen suunnitteluun. Hänen on hyvä saada jotain ennakkotietoa, jotta hän voi valmistautua varsinaiseen opastustilanteeseen.

Vuorovaikutuksen haasteet

Vuorovaikutus on opastajan tärkein työväline työnopastuksen aikana. Usein vuorovaikutus koetaan haasteelliseksi varsinkin, jos opastettava on hiljainen ja arka. Opastettava on opastustilanteissa aina uuden äärellä ja hän voi tuntea jännitystä, epävarmuutta tai innostusta. Opastajan tehtävä on tukea opastettavaa tunteiden käsittelyssä ja olla rohkaiseva vuorovaikutuksessa.

Opastaja saattaa kokea vuorovaikutuksen haasteeksi myös sen takia, että työyhteisössä ei ole käyty selkeästi läpi opastajan roolia. Työyhteisön kokeneet työntekijät voivat esittää erilaisia näkemyksiä työn tekemisen tavoista, jotka eivät välttämättä ole yhteneväisiä opastuksen kanssa. Opastus perustuu mallinnettuun työprosessiin ja kirjalliseen työohjeistukseen, joita opastaja käyttää apuna opastustyössään. Näistä poikkeavat arkikäytännöt ja työohjeiden soveltaminen aiheuttavat hämmennystä sekä opastajalle että opastettavalle.

Ihmisten erilaisuuden tuomat haasteet

Jokainen ihminen on ainutlaatuinen yksilö. Ainutlaatuisuus tuo mukanaan erilaisia toimintatapoja, oppimistyylejä ja vuorovaikutustapoja. Työnopastuksen näkökulmasta ensimmäinen haaste syntyy siitä, jos opastaja ei tunnista ihmisten erilaisuutta. Toinen haaste syntyy siitä, jos opastaja ei osaa sopeuttaa omaa toimintaansa opastettavan toimintatyyliin.

Ihmisten erilaisuus vaikuttaa moneen asiaan työnopastuksessa. Opastettavat ovat erilaisia persoonia. Jotkut ovat avoimia ja keskustelevia, toiset taas hiljaisempia ja ujompia. Ihmisten erilaisuus näkyy myös oppimisessa. Jotkut tarvitsevat käytännön esimerkkejä ja harjoittelua, toiset taas ymmärtävät teorian helpommin. Erilaiset opastettavat tarvitsevat erilaista tukea. Ja tietenkin myös silloin, kun opastettava tulee eri kulttuurista, tuo kulttuuritausta erilaisuutta. Opastajan tehtävänä on luoda turvallinen ilmapiiri oppimiselle. 

Haasteet palautteen antamisessa

Moni opastaja kokee palautteen antamisen vaikeaksi ja oman osaamisensa siinä puutteelliseksi. Palautetaidot ovat taitoja, jotka paranevat harjoittelun myötä. Onnistuneessa työnopastuksessa ja perehdyttämisessä palaute on olennainen osa. Hyvin annettu palaute motivoi opastettavaa ja se vahvistaa oppimista. Hyvät palautetaidot parantavat vuorovaikutusta, sillä palaute on aina myös tilaisuus keskustella ja tarkentaa asioita.

Haasteet osaamisen varmistamisessa

Osaamisen varmistaminen on keskeinen osa onnistunutta työnopastusta. Valitettavan usein se jää opastusprosessissa tekemättä. Opastajan tehtävänä on varmistaa, että opastettava ymmärtää ja hallitsee opastetut asiat. Osaamisen varmistaminen on suunniteltava sisältymään opastusprosessiin.

Hyvä työnopastus ja perehdytys vaatii herkkyyttä, joustavuutta ja empatiaa. Jos koet, että organisaatiosi perehdyttämis- ja työnopastuskäytännöissä on kehittämista, autamme sinua mielellämme. Katso esimerkkejä koulutustarjonnastamme.

Kirjoittaja, koulutusasiantuntija Sari Herrala, toimii valmentajana esihenkilötyöhön, leaniin ja projekteihin liittyvissä valmennuksissa sekä projektipäällikkönä eri organisaatioille toteutettavissa toiminnan kehittämishankkeissa.